‘Father of Musicke’
Zo werd William Byrd genoemd bij zijn dood, dit jaar 400 jaar geleden.
Hij groeide op in een, in religieus opzicht, tot op het bot verdeeld Engeland. Het anglicanisme was in de loop van de 16e eeuw de staatsgodsdienst geworden en katholieke geloofsuitingen, zoals het opvoeren van een Latijnse mis, werden verboden. Byrd laveerde zijn hele (lange) leven tussen zijn rooms-katholieke levensovertuiging en zijn professionele verplichtingen als componist aan de Chapel Royal van Queen Elizabeth I.
Zijn Mass for four voices, die centraal staat in ons programma, componeerde hij dan ook clandestien voor zijn katholieke vrienden; zijn populaire anthem Sing joyfyully echter stamt uit dezelfde tijd en was bestemd voor de anglicaanse eredienst.
Byrd torent uit boven zijn tijdgenoten. Zijn oeuvre is omvangrijk, veelzijdig, inventief en van een constante hoge kwaliteit. Hij componeerde in alle vocale en instrumentale genres en heeft deze een nieuw elan gegeven. In het bijzonder geldt dat voor zijn muziek voor toetsinstrumenten. Klaveciniste Pauline Schenck uit Huissen brengt zijn fantasierijke muziek voor klavecimbel, virginaal en orgel ten gehore.
Byrd heeft grote invloed gehad op de generaties na hem, mede door zijn leerlingen. Van twee van hen, Thomas Tomkins en Tomas Morley, zingen we madrigalen, waarin de invloed van Byrd duidelijk te horen is. De derde Thomas op het programma is Thomas Tallis, leraar, collega en vriend van Byrd.
Wij brengen met Brilliant Byrd een eerbetoon aan Engelands grootse componist uit de renaissance.
Datum: Zondag 14 mei 2023, aanvang 15.30 uur
Locatie: Nieuwe Kerk, Rosendaalseweg 505, 6824 KL Arnhem
Entree: €18 / €12 (studenten / jongeren / Gelrepas)